THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, February 23, 2010

PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MELALUI PENGGUNAAN INTERNET

selamat pagi smua... w/pn aku taip post ni time mtahari da trbenam dan bulan mmunculkan dirinya.. tp aku ttp anggap wktu ni pg coz ade sseorg mngatakan pdku ayt td tu akn mmberi kte smngat tuk lakukan something.. coz, wish slmat mlm hnyalah tuk tido sje.. sdangkan byk lg yg kte prlu lakukan pd wktu mlm ni.. ok.. ni skadar mukadimmah je.. hu3.. topik yg ingin dbincangkan ialah pmbeljaran bhs arab melalui pggunaan internet..

dsini aku telah mnjumpai 1 artikel dlm internet yg mmbincangkan topik ini.. terdapat 4 lmn web utama yg mmberi pndedahan khusus terhadap pmbelajaran bhs arab.. antara pendedahan yg diberikan ialah asas2 perbualan bhs arab, kemahiran brbhs arab seperti penulisan, pembacaaan dan perbualan, kamus bhs arab dan terjemahan al-Quran dalam bhs inggeris.

first ialah asas pertuturan bhs arab.. laman web yg bleh dlayari tuk asas pertuturan bhs arab ialah http://www.muttaqun.com/arabic/. melalui lman web ini, pengguna akan diajar beberapa contoh asas2 perbualan bhs arab. terdapat 4 tajuk utama yg diberikan iaitu perkataan asas bhs arab, nombor-nombor arb, tmpat2 trtentu dan kamus asas bhs inggeris ke dalam bhs arab. laman ini menggunakan 2 bhs utama iaitu bhs inggeris dan bhs arab. selain itu, pengguna yg melayari laman web ini dapat mndengar sebutan setiap prkataan yg diberikan.

second ialah kemahiran bhs arab iaitu pertuturan dan pembacaan. laman web yang perlu dilayari ialah http://www.sakhrmedia.com/afl.html. laman ini disiarkan scra prcuma oleh syrikat Sakhrmedia kpd pngungjung yg mlayari web ini. laman web ini terbukti berkesan untuk proses pmbelajaran kmahiran bhs arab. ia dipecahkan kpd 2 pringkat pmbeljaran utama iaitu pringkat 1 ialah level 1-3. level ini merupakan pmbeljaran dialog2 perbualan harian di pelbagai situasi. ia menekankan kpd kemahiran pertuturan. pringkat ke 2 ialah level 4-5. level ini lebih menekankan kpd kemahiran mmbaca dan mnjawab soalan2 kefahaman. di peringkat inilah pengguna yang melayari laman web ini akan didedahkan dengan pelbagai bentuk soal jawab berbentuk tatabahasa, retorik dan kebudayaan di smaping menekankan kemahiran membaca dan menulis serta kemahiran mendengar dan bertutur. sesuatu yg amat menarik di laman web ini ialah setiap perkataan yg diberikan dpt didengar dgn jelas dan menarik.

third ialah kamus istilah agama.. laman web yg bleh dilayari untuk kamus ini ialah http://dictionary.al-islam.com/. dalam kamus ini terdapat 6 pilihan bahasa bagi seseorang merujuk makna2 perkataan dalam bhs arab terutamanya istilah2 dalam bidang keagamaan iaitu bhs arab-bhs inggeris, bhs arab- bhs malaysia, bhs arab- bhs indonesia, bhs inggeris- bhs arab, bhs malaysia- bhs arab dan bhs indonesia- bhs arab. kamus ini lebih cenderung kpd istilah dalam bidang agama islam.

yg last skali ialah terjemahan al-Quran.. laman web yang bleh dilayari untuk terjemahan al-Quran ialah http://nooraliman.com/quraan.htm. mereka yg melayari laman web ini dapat dapat membuat rujukan terjemahan al-Quran dalam bhs inggeris dgn mudah. hal ini kerana laman web ini menyediakan terjemahan mengikut ayat yg dipilih dari 114 surah yg trdapat dalam al-Quran. ini sgt memudahkan pengguna untuk memahami makna2 ayat al_quran tersebut tanpa perlu mncari makna satu2 perkataan.

ini merupakan laman2 web yg bleh dilayari untuk mmpelajari bhs arab.. masyarakat sekarang lebih trdedah kpd pnggunaan IT.. tdk mustahillah pmbeljaran bhs mlalui internet mndapat smbutan yg positif oleh masyarakat skarang.. di samping itu, masyarakat dpt meningkatkan penguasaan bhs al-Quran di zaman yg serba canggih ini.

sekian...

0 comments: