THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Monday, January 25, 2010

ROBOT

ROBOT ASIMO

    Honda maju setapak lagi dalam kajian untuk menghasilkan robot yang boleh mengikut arahan minda manusia. Robot yang diberi nama Asimo sebelum ini telah berjaya berjalan dan berlari seperti manusia kini berjaya dipertingkatkan untuk menerima arahan (isyarat) terus dari minda manusia.
Dalam demonstrasi yang dibuat di Ibu Pejabat Honda baru-baru ini Asimo bergerak mengikut isyarat yang diterima dari minda manusia yang dipakaikan dengan helmet antaramuka (interface) otak manusia – mesin (brain-machine).Bagaimanapun CEO Honda Yasuhisa Arai berkata kejayaan ini masih diperingkat awal dan perlukan penyelidikan lanjut sebelum Asimo boleh digunakan sepenuhnya.


 
sumber : www.robotasimo.com

WANITA ROBOT


    Wah dalam teropong memang cun muka awek ni.  Nampak pakaiannya macam pakaian robocop.  Sayangnya dia bukan manusia tapi robot terbaru HRP-4C yang memiliki ciri rupa paras seorang wanita.  Robot ini boleh bercakap dan tersenyum. Ia dicipta untuk dijadikan sebagai model bagi memperagakan pakaian. Bagaimana pun ia masih belum melepasi tahap keselamatan yang dibenarkan untuk dibenarkan berjalan bersama dengan model manusia. Jepun memang menunjukkan kesungguhan dalam membangunkan teknologi robot dan Artificial Intelligence (AI). Pada tahun 2008 mereka mengeluarkan robot anjing AIBO dan robot manusia ASIMO.Kita patut menggalakkan anak-anak kita dan generasi muda untuk mengikuti sikap dan kesungguhan orang Jepun dalam melaksanakan sesuatu impian dan wasawan.



 
sumber : www.robotasimo.com

0 comments: