THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, January 24, 2010

FUNGSI BLACKBERRY

       Blackberry merupakan produk dari sebuah perusahaan telekomunikasi terkemuka asal Kanada iaitu research in Motion (RIM). BlackBerry pun menjadi produk yang paling diminati oleh pasar smart phone saat ini. Berdasarkan statistik terbaru, apabila dibandingkan dengan para pesaingnya, BlackBerry masih unggul. Data dari NPD market survey yang mendapati blackberry menduduki peringkat tiga teratas dari lima smart phone paling popular dan paling laku di pasaran  tahun 2009. Menurut data tersebut, Blackberry menduduki posisi teratas disusul iPhone 3G dan T-Mobile G1. Berdasarkan statistik lain dari ChangeWavemarket survey, menunjukkan bahawa BlackBerry memiliki 41% dalam penjualannya. Peratusan ini jauh lebih tinggi apabila dibandingkan pesaingya, iPhone yang hanya 24%. Pada awalnya BlackBerry terkenal dengan layanan Push Mail nya, yang membuat anda menerima e-mail semudah menerima SMS.

    
        Akan ada notifikasi apabila ada e-mail masuk ke akaun anda, sehingga anda tidak perlu memeriksa akaun anda terlebih dahulu. Selain itu, Push Mail dilengkapi dengan tingkat kompresi data yang tinggi sehingga data dapat terkirim dengan cepat. BlackBerry dilengkapi dengan kamera/video digital, pemutar musik dan video, global positioning system (GPS), Internet Mobile, e-book, modem dan juga dapat mengakses Wi-Fi (wireless fidelity).  Aplikasi yang terkenal dari BlackBerry adalah aplikasi browser untuk mengakses internet dan juga aplikasi instant messagin (IM) seperti AOL, Google, ICQ Windows Live Messenger, Yahoo Messenger, IBM Lotus Connection, Novell GroupWise Messenger, Microsoft Office Live Communications Server 2005, Microsoft Office Communications Server 2007, dan IBM Lotus Sametime.


       Fungsi sekuriti BlackBerry juga sangat istimewa. Dilengkapi dengan nombor identifikasi atau PIN, membuat BlackBerry anda tidak dapat digunakan oleh orang lain kerana PIN anda terdaftar pada operator dan juga server BlackBerry. Semua fungsinya akan terkunci apabila nombor ponsel dan PIN tidak sesuai dengan database di server BlackBerry. Kelebihan ini membuat orang asing tidak dapat mengganti simcard anda sebarangan seperti yang sering terjadi pada kejadian pencurian. Sekuriti lain ditawarkan oleh kekuatan body BlackBerry. Beberapa seri BlackBerry tidak akan rosak apabila dijatuhkan dari ketinggian mencapai tiga meter. Selain itu, hal yang paling penting untuk era digital saat ini adalah kemampuan BlackBerry untuk digunakan browsing inernet dengan lancar dan minim hang.


        Anda dapat mengakses laman-laman jejaring sosial yang sedang popular sekarang ini seperti Facebook, Flickr dan MySpace. Blackberry akan terus berkembang dan menawarkan fungsi-fungsi yang lebih mobile, lengkap dan praktis. Indikator sederhananya adalah inovasi-inovasi yang ditawarkan seperti misalnya kemunculan BlackBerry touchscreen yang menyemarakkan persaingan smart phone kategori touch screen


0 comments: